Rust! - Reisverslag uit Essaouira, Marokko van Tessa Zwanenburg - WaarBenJij.nu Rust! - Reisverslag uit Essaouira, Marokko van Tessa Zwanenburg - WaarBenJij.nu

Rust!

Door: Tessa

Blijf op de hoogte en volg Tessa

13 September 2016 | Marokko, Essaouira

Nou en dat hebben we gevonden! Wat een geweldige plek om te zijn. De laatste 2 nachten stonden we op het strand, nog geen 3 km van het centrum. Mijmerend over een nieuw te starten zeilschool met catamarans en trimarans. Met een kampvuur, voetjes in het zand woelend en de laatste biertjes drinkend (die zijn slecht/niet verkrijgbaar hier...) Een paradijsje...

Wat een verschil met Marrakech en wat een ervaring om daar ook eens rondgelopen te hebben. Eigenlijk wilde Donmar niet, hij houdt niet zo van die grote steden...
We hadden een camperplek gevonden 300 m van het Jamaa el Fna plein, the place to be. Deze keer hadden we iets minder geluk met de temperatuur, weer 44 graden en dan in de stad, oef....
De weg die we moesten hebben was opengebroken...dan snapt Tom Tom het niet meer en wij ook niet. We konden wel op de kaart zien dat we er bijna waren. Toch maar een afgesloten weg inrijden, op goed geluk. Direct door de politie teruggefloten. Tsja, daar sta je dan, midden op het kruispunt. Dan de politie maar vragen naar de weg, die kon ons prima helpen gelukkig. Aardige lui die agenten!
Eenmaal geinstalleerd toch maar het centrum bezoeken, 1 fles water (als ie op is koop je gewoon een nieuwe koude!) mee en een nat washandje. (het was inmiddels half 3, dus goed heet!)
Het plein was makkelijk te vinden. We stonden echt dichtbij, toch onderweg er naartoe 3 keer gestopt om water te drinken en hoofden te koelen. Lois en Jorre waren knalrood....Zolang je maar rustig blijft komt het goed.
Ik wist van de foto's...en dan betalen voor die foto. We zijn er toch ingetrapt... Jorre had al vrij snel een slang om zijn nek (Slimme gasten hoor, alles gaat via de kinderen...) Hij stond al klaar voor de foto. Uiteindelijk moesten we allemaal, we konden er slecht onderuit komen. En dan betalen...dat weigerde Donmar. Hij begon alle foto's te verwijderen, die van Jorre gelukkig niet. Uiteindelijk 10 DH betaalt (1 euro...) We waren op onze hoede!
Lekker rondgewandeld op het plein, een klein straatje ingelopen (dachten dat het 'de' soek was, later bleek er een vele grotere!) De kinderen kregen regelmatig spullen in hun handen geduwd, houten doosjes met slangetjes er in, bellenblaas, speelgoed dromedarissen enz. De verkopers zijn dan nergens meer te vinden, ze laten het blij aan ons zien en dan opeens zijn die verkopers er weer en zeggen hun prijs. 'Good price for you my friend, from Germany? Holland? Goed goed, allemachtig prachtig' enz... Lieve kinders als wij hebben, ze geven het gewoon terug. Alleen pakken die verkopers het niet aan. Dan leg je het maar voor hun neer op de grond! Donmar kreeg bijna een nieuwe telefoon in zijn handen gedrukt (die van hem heeft een kapot scherm) tegelijkertijd kregen we Hennadames op ons af. Voordat we het wisten zaten Lois, Jorre en ik onder de henna. En dan betalen natuurlijk, terwijl je al 1000 keer je hand hebt weggetrokken...Wat je geeft is niet genoeg...Bij mij hebben we het eraf gewassen...bleef gewoon al zitten natuurlijk. Uiteindelijk waren ze tevreden met 20DH
Later lekker op een panorama terras het plein bekeken. Wat een spectakel, je hoeft alleen maar te kijken! Inmiddels waren er ook wat aapjes die kunstjes doen gearriveerd...Die vond Jorre de leukste, Lois vond het zielig...
Die avond een restaurantje gevonden, een rondrit in een koets rond de stad en toen weer het plein op. Het plein was veranderd in een groot theater/circus/festival. Acrobaten, buikdansers, duiven op je hoofd en op je arm, we hebben alles gezien. En overal moet je betalen om iets te kunnen zien. Erg opdringerig, dan ontevreden zijn met wat je geeft ('give me papermoney, no coins...!') Als iemand daar boos van wordt....(Donmar!)
Als laatste kreeg Jorre een lichtgevende toverstaf in zijn handen gedrukt. (ze hadden al iets lichtgevends gekregen) Hij wilde het niet teruggeven. Jorre zat bij Donmar op zijn nek. Hij liep verder en Jorre gaf het niet terug, het meisje rende met ons mee. Dat was grappig. UIteindelijk bukte Donmar en kon het meisje het van Jorre afpakken. Die vond het allemaal prima, hij was kapot. Van het late tijdstip (21.30 uur), de warmte, het lopen en alle indrukken. Maar wat hebben ze het goed gedaan, die kinderen. En wat een dag!
Het was een woelige nacht, we stonden op een parkeerplaats van een hotel. De temperatuur daalde naar 34 graden, het was te warm, te druk, te stoffig om lekker te slapen.
De volgende dag nogmaals de stad in, nu per taxi. (1 kilometer, 20 DH...)
De soeks bekeken. Spannend hoor, de meeste straatjes zijn niet breder dan 2 meter en toch scheren er talloze brommers. De mensen zijn hier flink opdringerig, come to my shop, looking is free. dan zie je iets leuks je pakt het op: "what is your best price? Ah Holland, kijke kijke nie kopen!"
Om gek van te worden. Dat afdingen kan Donmar goed, wanneer het starttarief al veel te hoog ligt liepen we gewoon weg. Uiteindelijk betaal je dan 1/3 van de prijs. Dan is het waarschijnlijk nog 3 keer over de kop gegaan....
Het was nog steeds warm, die middag hebben we een camping opgezocht. Met zwembad...Ook hier kan je afdingen, het zwembad was gratis i.p.v. 100 DH (10 € pp) Lekker afkoelen! Die avond heeft het enorm geonweerd en geregend.

De weg naar Essaouira was wat saai, een recht 'N' weg. Redelijk goed van staat, af en toe een dikke hobbel. Dus flink gassen. Op de achterbank was het stil, die waren aan het bijtanken! Aj politiecontrole... ze hadden ons nog nooit aanehouden. Helaas hadden ze nu een snelheidsmeter in de hand...De communicatie ging met lichaamstaal en ons Franse woordenboek (Frans is nog steeds niet onze beste kant) 100 DH lichter en gelukkig geen gaten geperforeerd in Donmars rijbewijs konden we weer verder! Dat schijnt hier te moeten, als een soort punten rijbewijs...

Aangekomen aan de kust was het lekker. Zoute lucht, zon, zee, strand, verkoelend windje en zo'n 27 graden.
de dagen hierna hebben we niet veel gedaan. Op de fiets het stadje in, haven bekijken, visafslag bekijken (Lois had de hele tijd haar neus dicht...Jorre vindt het wel interessant! )winkeltjes in, restaurantje in (enorme krab gegeten!) Enz...
Donmar wilde graag kite surfen. Hier zou je dat het beste kunnen doen. Dus wij op zoek naar de goedkoopste! Donmar had natuurlijk wat eisen, hij wilde het vooral snel leren!
Een dagje nog naar Sidi Kaouki, een ander surfersoord. Voor een mooi plekje om op het strand te staan. Hier hebben we ons flink ingegraven in het zand, althans de camper. Helaas waaide het flink die dag, windje 6 á 7...Dus Donmar weer uitgraven en (gratis) gezandstraald worden! Toch maar weer terug naar onze eigen camping!
De manager van de surfschool wist nog een plekje dichtbij waar je goed op het strand kon staan. We waren er die dag eerder gewoon voorbij gereden! Hier was ons paradijsje zoals eerder beschreven...
Hier ook Lois haar verjaardag gevierd. Het was een speciale dag, het was ook nog offerfeest dus alles was gesloten! Vervolgens eigen cake bakken, versieren, spelen met je cadeaus, golfsurfen, met zand spelen en natuurlijk pannenkoeken eten 's avonds en pas na het broodbakken boven een eigen kampvuurtje naar bed.

We hadden gehoord/gelezen van een baai een stukje verderop waar goeie golven staan om te golfsurfen. Daar kunnen we ook wel naar toe, maar het is hier nog zo lekker....
Toch maar gedaan,hier is het ook mooi. Essaouira is mooier, maar we mogen niet klagen. Weer aan het strand met bijzondere rotsen en kliffen. Bij laag water kun je er heerlijk struinen en krabbetjes en slakjes zoeken. Iets waar Lois en Jorre een kei in zijn! Dus de schelpenvoorraad is weer aangevuld. Wanneer je dit bij zonsondergang doet is het zeker weer een mooi moment om niet te vergeten!

Morgen ga ik eens proberen of ik op zo'n golfsurfbord kan staan... Het is Donmar al 5 keer gelukt!

Onze plannen voor de komende dagen:
Kalmpjes aan naar het noorden, het is nog heerlijk en denken nog lang niet aan werken...

Liefs van ons!

• 14 September 2016 - 13:33

Caroline:

Lieve Lois, Van harte gefeliciteerd met je verjaardag! 5 jaar.
    Elke dag, tijdens het namen lezen, denken we aan je in de klas, we kijken naar de foto's en hebben het er even over waar je nu bent. Hier is het nu ook al een tijd heel erg warm dus we kunnen het ons voorstellen hoe warm jullie het nu hebben!
    Geweldig leuk om jullie verslag steeds te lezen, wat een avonturen en belevenis! Geniet nog samen! Groetjes Caroline

• 15 September 2016 - 22:46

Tessa Zwanenburg:

Oeps.....golfsurfoord is natuurlijk met een 'd'

• 20 September 2016 - 01:19

Yvon:

Geweldig om je ervaringen te lezen Tes en leuke foto's. Heel veel plezier in dit avontuur ! Geniet ervan !! xxx

• 20 September 2016 - 20:25

Petra Van Aalten:

Hee Tessa,

jee wat een bijzonder verslag weer. En wat doen die kids van jullie het goed zeg. " iets krijgen en weer terug geven"....Knap hoor.
    Geniet er nog van. En inderdaad nog niet aan werken denken...hoeft ook niet.

• 21 September 2016 - 10:22

Jos En Theo Kraan:

Beste Donmar en Tessa,
    Leuk om jullie belevenissen te lezen, voor ons vele aha-momentjes.
    We hopen dat jullie blijven genieten van deze prachtige tocht.
    Goede reis verder en heel veel plezier,
    Jos & Theo Kraan

• 29 September 2016 - 15:55

Jolanda Peelen:

Beste mensen!

Wat een super verhalen!
    Geweldig om te lezen wat jullie beleven......mooie avonturen...
    Als reislustige ben ik wel een beetje jaloers...want reizen is zo leuk!
    Maar je moet je eigen kansen maken natuurlijk en dat hebben jullie ook gedaan.
    Ik probeer jullie verhalen te "vertalen "naar de kinderen hier.
    Ik heb gevraagd aan de kinderen hier wat ze willen zeggen tegen Jorre....
    Ruben: Jorre gaat naar Afrika! Ik wil met Jorre mee!
    Nicky :Dag Jorre!
    Stijn: Jorre ik ga ook naar vakantie ( Hij vliegt naar Rhodos dit weekend)
    Veazah-Me: Ik wil graag naar Jorre in Afrika!

Hier vliegt de tijd, we hebben heel warm weer gehad en dus heel veel zomer gevierd de afgelopen weken. Nu komt de herfst...we vinden walnoten, de appeltjes worden rijp en de kabouterpuntmutsjes komen weer te voorschijn....ook leuk! Veel kinderen zijn jarig geweest...vandaag Giowayn en Kayden al twee jaar! Jullie hebben ook verjaardagen gevierd gefeliciteerd zou ik zeggen. verjaardagen op een bijzondere plaats....erg leuk.
    we wensen jullie heel veel plezier.....Veel groeten van ons allemaal!